25 de km de cale ferată pe segmentul Iași–Ungheni, inclusiv podul peste râul Prut, vor fi complet electrificați. Aceasta va fi prima porțiune de cale ferată electrificată de pe teritoriul Republicii Moldova și prima legătură transfrontalieră de acest tip cu România. Proiectul va permite circulația trenurilor de pasageri cu până la 140 km/h, va reduce semnificativ timpul de călătorie și costurile de transport, oferind totodată o alternativă ecologică la traficul rutier.
Lucrările vor fi realizate în cadrul unui proiect comun al Republicii Moldova și României, selectat recent pentru finanțare de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF).
„Inițiativa a fost depusă în ianuarie 2025 de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și a fost selectată dintr-un total de 258 de aplicații depuse de state membre ale UE și țări partenere. Proiectul se numără printre cele 94 care vor primi finanțare europeană nerambursabilă, în cadrul unui pachet de granturi în valoare totală de peste 2,8 miliarde de euro”, precizează Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.
Valoarea totală a proiectului este de 33,8 milioane de euro, iar pe partea Republicii Moldova lucrările de modernizare a podului Eiffel peste Prut, instalarea catenarei de-a lungul liniei pentru electrificare și alte lucrări necesare pentru a aduce infrastructura la parametrii proiectați inițial, vor avea costul de aproximativ 7,2 milioane de euro, finanțarea fiind asigurată în proporții egale: 50% din bugetul de stat și 50% dintr-un grant european.
„Datorită acestor investiții, segmentul feroviar între Iași și Ungheni va fi complet reabilitat, prin înlocuirea suprastructurii feroviare (balast, traverse, șine, sisteme de fixare), reabilitarea terasamentelor afectate de eroziune și instalarea infrastructurii pentru electrificare”, se mai arată în comunicat.
Proiectul este parte a rețelei europene TEN-T Core și este integrat în coridorul Marea Baltică – Marea Neagră – Marea Egee. Prin această investiție, Republica Moldova contribuie la obiectivele Pactului verde european și la consolidarea Culoarelor de solidaritate UE–Ucraina, prin creșterea capacității de transport transfrontalier.
Totodată, pe partea moldovenească, proiectul este corelat cu inițiativa MIDR de a dezvolta, cu sprijinul JASPERS, un studiu preliminar de prefezabilitate pentru extinderea unei linii de cale ferată cu ecartament european între Ungheni și Chișinău, parte a viitorului coridor feroviar Iași-Chișinău-Odessa.
Semnarea acordurilor de finanțare este planificată pentru luna octombrie 2025, iar lucrările vor începe în iunie 2026 și se vor finaliza în iunie 2028.



















