Circa 61.000 de mii de euro, adică aproape 1.200.000 de lei. Atât au cheltuit pentru publicitate pe Facebook doar cinci pagini anonime, în ultimele trei luni, pentru a sponsoriza postări favorabile lui Ilan Șor și blocului Victorie, condus de oligarhul fugar. Unele dintre postările promovate conțin informații false, manipulări sau speculații. Numărul total al paginilor anonime pe care este promovată activitatea lui Șor și a echipei sale poate fi de câteva ori mai mare, acestea funcționând după același calapod: publică postări sponsorizate, pentru care cheltuie sute sau mii de euro, după care paginile sunt șterse. Expertul Mihai Isac consideră că aceasta este parte a războiului hibrid lansat de Rusia împotriva R. Moldova, prin intermediul unor interpuși precum Ilan Șor, activitate care se va intensifica odată cu apropierea alegerilor prezidențiale și a referendumului, scrie StopFals.md
În ultimul timp, utilizatorii de Facebook din R. Moldova sunt ținta unor postări cu mesaje politice sponsorizate, în care sunt promovate activitățile și ideile lui Ilan Șor (condamnat definitiv la 15 ani de închisoare cu executare pentru implicarea în „frauda bancară”) și a echipei sale. Postările sunt publicate pe pagini anonime care apar ca „ciupercile după ploaie”, după care dispar.
Stopfals.md a examinat cinci dintre cele mai active pagini de acest fel, afișate în „Raportul privind Biblioteca de reclame Meta”, la rubrica „reclame despre teme sociale, alegeri sau politică”, constatând că toate promovează mesaje favorabile lui Ilan Șor și anturajului acestuia, blocului Victorie sau bașcanei Găgăuziei, Evghenia Guțul.

Aproape 29.000 de euro pentru o singură pagină anonimă
În ultimele trei luni, cea mai „prolifică” pagină în schema de promovare a lui Șor și a blocului Victorie a fost Moldova Culturală Plus, care a fost ștearsă recent. Potrivit raportului Meta, în perioada 8 mai – 5 august pe pagină au apărut 50 de postări sponsorizate cu suma totală de 28.630 de euro. „Echipa lui Ilan Ș. a deschis birouri de consultanță publică în 30 de raioane din Moldova”, „Blocul „Victorie” susține decizia comuniștilor de a vota împotriva integrării europene la referendum”, „Blocul „Victorie” despre guvernarea de trei ani a PAS”, „Echipa lui Ilan Ș. a comentat modificările propuse de PAS în regulamentul mass-media în timpul alegerilor” – sunt doar câteva exemple de postări sponsorizate pe această pagină.

De obicei, postările erau sponsorizate cu sume între 100 și 2.000 de euro, cea mai scumpă (1.500-2.000 de euro) fiind cea în care era promovat mesajul „Echipa lui Ilan Ș. anunță că pensionarii și categoriile de cetățeni cu beneficii din Orhei și Taraclia au început să primească majorări în valoare de 2 mii de lei”. În general, mesajele plătite de pe această pagină au adunat sute de reacții și zeci de comentarii și distribuiri. Până la începerea distribuirilor mesajelor plătite, pagina era practic invizibilă. Mesajele au început a fi publicate din aprilie, inițial neutre, după care brusc, începând cu 20 iunie, a fost lansată o campanie de mesaje împotriva guvernării și de promovare a lui Șor, a forțelor politice și a politicienilor afiliați acestuia. Unele mesaje conțineau și falsuri, despre care vorbim mai jos.
Alte pagini, același stil
O altă pagină din aceeași categorie este Moldova informează, care în aceeași perioadă a sponsorizat 33 de postări, pentru care a plătit 16.996 de euro (de la 100 la 799 de euro per postare). Și în acest caz, este vorba de informații critice la adresa guvernării și de promovare a partidelor afiliate lui Ilan Șor. La fel ca Moldova Culturală Plus, această pagină a fost creată în aprilie curent, începând să sponsorizeze activ postări din 19 iunie, fiind ulterior ștearsă.
Pagina Moldova în Media, ștearsă și ea între timp, a sponsorizat 18 postări în ultimele trei luni, în valoare totală de 6.837 de euro.

Majoritatea postărilor au fost sponsorizate cu câteva zeci sau sute de euro și se refereau la blocul Victorie, condus de același Ilan Șor.
Citește materialul integral AICI!