Rețeaua rusă de dezinformare cunoscută sub numele de „Matrioșka” a inițiat, pentru prima dată, o campanie coordonată și de amploare care vizează direct Republica Moldova. Ținta principală a acțiunii este președinta Maia Sandu, care este acuzată, în conținuturi video distribuite masiv online, de corupție, manipulare electorală și represiuni împotriva opoziției, scrie agora.md.
Campania a fost documentată de proiectul civic „Blocatorul de boți” (antibot4navalny) și citată de publicația The Insider, care semnalează faptul că o serie de videoclipuri falsificate sunt distribuite pe platformele X (fostul Twitter) și Bluesky.
Aceste materiale video imită conținutul produs de instituții de presă internaționale, agenții guvernamentale sau universități din Europa de Vest, pentru a crea aparența de autenticitate și credibilitate.
Conținut manipulator și acuze false
Într-unul dintre videoclipuri, realizat sub identitatea falsă a agenției franceze de combatere a dezinformării VIGINUM, se afirmă că în campania electorală din Republica Moldova ar fi fost investite zilnic câte un milion de dolari în promovarea Maiei Sandu pe TikTok. Acest fals vine în contrast cu acuzațiile reale aduse Rusiei în alte țări, inclusiv în România, privind manipularea opiniei publice prin aceleași metode digitale.
Un alt video, în limba franceză, este prezentat ca un discurs al unui profesor universitar. Acesta susține că Maia Sandu ar fi implicată în acțiuni de represiune politică, invocând arestarea fostei bașcane a Găgăuziei, Evghenia Guțul. Aceasta a fost reținută pentru presupusă corupere a alegătorilor și finanțare ilegală a partidului pro-rus „Șor”. În urma arestării, Guțul s-a adresat public președintelui rus Vladimir Putin, solicitându-i intervenția în favoarea sa.